20 sätt att producera må bra-hormoner

God morgon tisdag!
Har ni lika fint väder som vi? Här lyser solen och fåglarna kvittrar så det hörs ända in i lägenheten och idag lovar väderappen hela tio grader värme. En annan reflektion, jag brukar börja morgnarna med att kolla på Farmen för att vakna till och varje gång jag ser en dokusåpa slås jag va hur likt det är att sitta i fängelse, förutom den lilla parantesen att de i dokusåpor när som helst kan gå därifrån. Men just grejen att fösas ihop med ett gäng människor en inte valt, hierkier som växer fram och grupperingar som bildas. Tänket, hur den verkligheten rätt fort blir den enda verkligheten och man glömmer liksom bort det som pågår utanför. När jag ringde Simon och var irriterad över någon smågrej hos fångarna sa  han alltid att det inte är på riktigt, att det bara är därinne det blivit en grej av det och jag förstod aldrig riktigt varför jag tog illa upp av att han sa så. Så här i efterhand antar jag att det beror på att han förminskade min upplevelse för där och då tvingades jag leva i det, även om jag rent objektivt förstår hur irrelevant det låter att någon hela tiden tar sista frukten.
 
Framförallt tänker jag på glädjen över småsaker som en likhet, hur en pizza eller ett brev hemifrån blir hela ens värld varesig man sitter i fängelse eller är med i en dokusåpa. Jag tror de flesta skulle må bra av att tas ifrån livets bekvämligheter för att mer kunna uppskatta det. Precis som jag ofta säger att fattighet är det bästa som hänt mig på så sätt att jag numera uppskattar det lilla i vardgen tror jag alla tjänar på att inte ta saker för givet. När något blir slentrian och vardag är det ju svårt att uppskatta det lika mycket.
 
Men jag tänkte iaf ge er tjugo tips på saker som produccerar de naturliga må-bra hormonerna. Jag är ju fortfarande i chock över hur bra en kan må utan droger, är IRL en sån där jobbig nyfrälst träningsperson som vill få alla att förstå känslan av enfordinkickar och vad det gör med det psyksika måendet, även om jag logiskt sett vet att bara för att det funkar för mig fungerar det inte för alla andra. Eller okej, jag håller det inne hyfsat bra, egentligen av samma anledning som här inne: träning är för många förknippat med kroppshets och utseendefixering vilket jag inte vill bidra till. Skulle jag släppa lös alla mina tankar skulle jag däremot bli en nyfrälst jobbig jävel, för jag är det 24/7 i mitt huvud. Sjukt dock att det ändå är svårt att motivera sig varje dag - trots vetskapen om hur bra en mår efteråt? Det är alltid en liten inre kamp och skulle jag lyssna på vad jag vill skulle jag allt som oftast inte gå dit.
 
När jag pratar med folk på Instagram som fortfarande är aktiva i sina missbruk möts jag oftast av rädslan att inte må bra utan droger och det var ju det som skrämde mig mest, hur övertygar man någon om hur bra det går att må utan att knarka sig till det när jag vet hur skeptisk jag själv varit till det? Jag förstår varför så många blir typ nyfrälsta som drogfria och nyktra, för man har varit så övertygad om att det inte går att må bra. Därför är det ännu viktgare för någon som är i början av sin drogfrihet/nykterhet att tvinga sig till de saker man vet att man mår bra utav, för att lära hjärnan att producera glädjehormoner på egen hand. Den pausar ju när man tillsätter så mycket på onaturlig väg iom att missbruka.
 
Aja, tjugo tips för att på ett naturligt sätt producera må bra-hormoner:
 
 
(null)
 

Ända sedan jag blev drogfri är jag så fascinerad över hur bra man kan få sig själv att må. Antar att det främst beror på att jag så länge varit övertygad om att det inte går att må bra utan kemiska substanser och tittat på människor som mår bra för att undra om de är dumma i huvudet eller bara lajvar välbefinnande. Jag är också övertygad om att jag varit både häxa och hippie i tidigare liv för jag älskar allt som är lite flummigt naturligt. Irl är jag lite av en jobbig, nyfrälst motionär som känner sig cool av att dricka proteindryck och vill övertyga alla om hur bra endorfinkicken efteråt känns. 

 

 

Men det finns saker som till skillnad mot Kombucha-trenden får kroppen att producera våra fyra må-bra-ämnen dopamin, serotonin, oxytocin och endorfiner:

 

👉 En stund i skog, bland träd och grönska ökar produktionen av oxytocin som ökar välbefinnandet och lugnar ner. Även jorden tros hjälpa serotoninproduktionen och att färgen grön påverkar positivt.

 

👉 Oxytocin, som också kallas kärlekshormonet, sänker blodtrycket så färre stresshormoner får plats och  minskar därför både stress, ångest och depression. Oxytocin utsöndras även vid beröring, kyssar, ett varmt bad, uppskattning, uppmuntran, meditation, träning och av att gråta.

 

👉Choklad innehåller ämnet polyphenol som tros minska stresspåslag och ökar lugn-och-ro-känslan plus att det ökar serotonin. Därför kan choklad hjälpa vid pms då serotoninnivåerna är lägre.

 

👉 Minst 30 minuters motion om dagen gör en cocktail av alla må bra-hormoner i magen. 45 minuters löpning tros motsvara 10mg intravenöst morfin.

 

👉 En kvart utomhus under högsommar några gånger i veckan räcker  för att fylla dagsbehovet av d-vitamin, brist på d-vitamin är bl.a depression.

 

👉 Onanera mera! Vid orgasm produceras nämligen alla fyra må-bra-hormoner! Under ägglossning, dag 14, har kvinnor lättare att få orgasm och kontinuerliga orgasmer ökar immunförsvaret. 

 

👉 15 minuters mys med djur ökar serotoninutsöndringen.

 

👉 Endorfinkickar kan du få av:

Bra musik

stark mat

En halvtimme i solen

Aakupunktur

Gå utanför sin comfort zone

Meditation

Bra sömn

 

 

 
#1 - - Ajli Müller:

En stund i skog kan jag verkligen skriva under på. fyfan vad man mår gott!

Svar: Eller hur, klyschan att det är balsam för själen är så sann ❤️
Cecilia Axelsson