24st mål för 2019

Mina mål 2019
 
Nu har jag gått och filat på mina 2019-år sen ett par veckor innan nyår och någon gång måste en ju nöja sig för att det fortfarande ska vara realistiskt. Vid den här tidpunkten har väl de flesta redan hunit bryta sina sluta röka/börja träna/gå ner i vikt/sluta äta godis-nyårslöften och då mina inte varit offeciella innan kan jag liksom känna mig lite duktig. Jag vill inte ha massa krav som sen känns som misslyckandn utan snarare saker som gör att jag mår bättre och som skulle ge mig en bättre vardag. Under min KBT-behandling på frivården fick jag lära mig om SMART mål, nu är inte alla mina mål smarta men jag tycker det är en bra grund att gå efter:
 
S -Speficifikt, ett tydligt och avgränsande mål.
M - Märbara, i förväg bestämma hur du ska veta om målet uppnåts
A -Accepterat, att man accepterar och förstår målet
R -Realistiskt, det ska kännas möjligt att uppnå
T -Tidsbundet, inom vilken tid målet ska ha uppnåts.
 
Men ska vi kika på vad jag tänker för mål under 2019? Som jag skrivit innan vill jag att året ska handla om att hitta balans iom att 2017 handlade om att överleva och 2018 om att lära mig leva igen. Det blir ju ofta åt det ena eller andra hållet och jag börjar väl någonstans acceptera att jag får svackor men jag vill ändå göra allt i min makt för att minimera det så mycket som möjligt.
 
Tips på inspirerande Instagramkonton om att få ner kostnader och laga billig mat: Portionenundertian (👈bildcredd), EkonomispecialistenLevabilligt och Minimalisterna. Har ni några tips på konton? 
 
HEM-LIGT
(Inte hemligt utan hemrelaterat)
  • Dra ner min matbudget till 2000kr i månaden - Det här borde inte vara omöjligt men det är tydligt svårt när en har invanda mönster, min största matkostnad är nog färsk frukt och att jag inte planerar mina måltider utan småshoppar var och varannan dag utefter vad jag är sugen på. 2000kr för en person ska ju absolut inte vara omöjligt?
  • Skriva matlistor och veckoscheman - Det här hör ju ihop med första punkten. Minskar dessutom massa jobbiga beslutstaganden och tiden det tar att handla varannan dag.
  • Minska matsvinnet - Jag är dålig på att frysa in mat utan den står i kylen tills den blir dålig, glömmer bort rotfrukter och grönsaker som jag får slänga etc.
  • Inte dricka cola i veckorna och unna mig gott bara på helgerna - De här få stå ihop för de hör ihop, har tyvärr aldrig lärt mig att bara unna mig goda saker på helgerna utan tar och äter det jag är sugen på. Det är varken bara för mitt sockerberoende, min ekonomi eller min kropp som är rätt känslig mot transfetter, vitt mjöl och socker. Sockret behöver jag helt undvika i veckorna för det dödar inte bara min mage utan även mina tänder och skapar massa onödiga dippar under dagen. De lärda tvistar ju om man kan vara beroende av socker vilket jag tror, rekommenderar boken Sockerbomben 3.0 för den som likt mig har problem och behöver hjälp. 
  • Sätta en surdeg - Egentligen lustigt att jag aldrig gjort det som är så pysslig, huslig och husmoderlig men 2019 ska bli året då jag för första gången sätter min egen surdeg. Att baka mer bröd än jag köper vore ett mål jag gärna skulle sätta om jag inte var tvungen att tänka på min uppbrända hjärna.
  • Plast- och kemikaliebanta - Det här är ju ekonomibetingat men i största möjliga mån för miljön och min kropps skull. Att börja läsa på om exempelvis hormonstörande medel som tillsätts i plast och smink är läskigt och när en väl läst går det inte att få bort den kunskapen. Jag vill leva så rent och naturligt som möjligt samt köpa så lite plast som möjligt. Vet ni att en plastpåse från butiken i snitt används 18 minuter och har en enorm miljöpåverkan? 
  • Undvika produkter med palmolja - Iom att skövling av skogar med palmoljeplantage är ett av de stora hoten mot våra ekosystem är det en enkel sak i vardagen att försöka göra skillnad med och sätta press på producenterna. På jobbet har vi från och med årsskiftet inte besällt någonting innehållande palmolja och även om jag sörjer att delicatobollar försvinner är det en lätt uppoffring. Intressant inlägg hos Margaux med frågor till en miljöproffessor finns  HÄR
 
(null)
 
PERSONLIGT
  • Inte ha så höga förväntningar på folk - Det här kanske låter bittert men det är det inte, jag har bara lärt mig att om jag sänker förväntningarna blir jag inte så besviken och jag har nog orimligt höga förväntningar på andra människor. Att jag ställer för mycket krav utifrån hur jag själv är och min livssituation vilket såklart inte är applicerbart på alla andra. Jag har svårt att sätta mig in i andras situationer vilket jag måste jobba på.
  • Inte förstå allting - Jag lägger alldeles för mycket tid på att försöka förstå saker, nästan på ett ousnt sätt och blir besatt om jag inte förstår. Det är såklart bra att vilja förstå men iom att ordet för 2019 är balans så måste jag sluta gå det till överdrivt då det skapar massa tankefällor. Acceptera det du inte kan förändra. 
  • Fortsätta öva gränssättning -Som gränslös person är det där med gränssättning svårt men jag har märkt att ju mer man gör det, desto närmare är det till att göra nästa gång. I höstas ville en kollega veta vad jag hette på Instagram men jag förklarade att jag vill skilja på privatliv och arbetsliv och häromdagen sa en på jobbet att jag gärna fick puscha på honom när han latar sig varpå jag svarade nej, att jag inte kan ta det ansvaret för jag har nog med mig själv. 
  • Inte ta ansvar för andras känslor och uppfattningar -Någonting hände nu i slutet av 2018 och jag blev helvetiskt less på att lägga massa tid och energi på att överanalysera när jag låtit för hård, ta ansvar för det sociala vid personalbordet, hela tiden ha känselspröt ute som reggar andras energier och överlag ta ansvar för alla andra. Ett ansvar ingen bett mig ta, som tar mer än vad det ger mig och jag har kunnat släppa det rätt mycket. Vill fortsätta på den vägen. 
  • Våga va social - Det är jobbigt att lära känna nya människor och jag har ju som bekant inte så mycket energi till överst, men vill jag bygga ett drogfritt kontaktnät måste jag både våga och orka ge mig ut utanför min sociala comfortzone.
  • Struktur och inte skjuta upp - Ha fungerande och väldigt konkreta rutiner och inte ständigt ha en to-do lista med massa saker jag varje dag skjuter upp till imorgon men som behövde göras igår.
  • Komma upp i 100% - 2019 ska jag komma upp i heltid, eller hur mycket det nu bedöms att jag klarar av men jag vill tro att det är 100%.
  • Fira två år som drogfri - Ska fixa det. Kommer fixa det.
(null)
 
PRISONBEAUTY
  • Komma upp i 3000 följare på instagram - Det här är inte så ytligt som det låter, utan att jag har massa drömmar om att göra bra saker med min historia och att växa på min blogg och sociala medier är en del av det. 
  • Skriva mer om personlig utveckling, yoga, mindfullness, meditaion och missbruk - Jag vill ta allt ytterligare ett snäpp upp och skriva välinformerade inlägg med faktiskta tips en kan använda i vardagen. Jag har en lång lista på blogginlägg jag vill skriva, det är bara det där med tid och energi jag måste hitta. Eller inte tid men energi hehe.
  • Göra fler kreativa inlägg - Att pyssla är ju ett av mina största intressen och senaste åren har det blivit mycket hemmagjord skönhetsvård, hemmafix-grejor och inredning. Jag vill försöka ta mer tid åt detta och göra kreativa inlägg, fotografera, redigera och publicera inlägg om det är ju också en del av den kreativa processen.
  • Används lika mycket humor som på instastory - Att jag 2018 fått massa DM om att folk tycker jag är rolig (!) och blandar upp så bra med tyngre grejor är typ det finaste med förra året (skäms dock lite över morgonens inlägg om dickpicks, kvalité framför kvantitet?)
 
Första bok att läsa 2019 fick jag av bloggläsaren Ellie
 
ÖVRIGT
  • Läsa mer fysiska böcker och mindre på skärmen - Jag är trött på att bara läsa genom skärmen och saknar att läsa fysiska böcker, saknar att läsa som jag läste förr och ska ta mer tid åt det 2019. Få saker är så simulerande som att försvinna in i en annan värld.
  • Skriva mer poesi -  "Bättre kan du" skrev någon senaste jag skrev mer poetiskt och jag sa emot för jag tycker det är då jag skriver som vackrast. Men smaken är ju subtil, jag skulle väl inte säga åt någon hur den ska göra sin konst och då brukar ändå jag vara min största kritiker. Jag vet ju att poesi inte är för alla att uppskatta men jag älskar att skriva poesi och vill göra det mer.
  • Bli rök- och nikotinfri - No words needed, se nedanstående punkt.
  • Få klart framtänderna -Jag är trött på löständer, vill kunna äta kola, ta en tugga va ett äpple, bita av mackor och köttbitar, lära muskelminnet att le med tänderna igen och få mina efterlängtade implantat. Och det får jag ju så fort jag lagt av helt med rökningen, det är så typiskt att när jag mår dåligt så faller jag dit. Jag är rökfri i flera dagar men så händer något och jag köper ett paket. Nu ger vi det ett nytt försök, vägen är ju som bekant inte spikrak och återfall är en del av alla beroendeprocesser. Huvudsaken är att man inte ger sig.
  • Tatuera mig - Jag har 250kr sparat i en dreamapp till det här som finns kvar av en anledning: tar jag ut dem igen så räknar socialen det som inkomst hehe. Men de ligger där för att jag vill ta min tatueringsoskuld och tatutera in mitt favoritcitet från Johan Alanders låt - Ingen enkel väg ut, Jag vill kunna se min egna spegelbild om tio år, tänka att det var mycket skit och så men det gick fint ändå under vänstra bröst, Johan har lovat att skriva ner texten så jag kan tatuera in hans handsstil. Den meningen betyder så enormt mycket för mig då jag 2011 hörde låten första gången och tänkte att jag om tio måste kunna stå framför spegeln och säga preicis så.
#1 - - Sara Ekman:

Låter som väldigt bra mål! Lycka till, det fixar du :)

Svar: Tack <3
Cecilia Axelsson