Ångestpodden: Narkotikapolisen

Jag vill bara tipsa om att tredje avsnittet av Ångestpoddens serie Vi måste prata droger nu finns ute. I tidugsre avsnitt har ju Jonna som driver instagramkontot En vanlig dag utan heroin pratat om sitt heroinmissbruk och youtubern Carl Fredrik Alexander Rask har pratar om att vara medberoende till sin pappas drogmissbruk. Nu är det därför dags för polisens synvinkel och det gör Annika Ljung från södermalmspolisen i dagens avsnitt.  De pratar om hur polisen försöker minska narkotikaanvändandet, hur deras arbete förändrats sen försäljningen blev stor på nätet, var man kan vända sig om man är orolig och vad polisen kan göra för att hjälpa. 
Sen tar serien om att prata droger ett litet uppehåll innan ytterligare tre avsnitt släpps, har precis fått veta att mitt avsnitt kommer komma den 7 februari. 
Ångestpodden finns där poddar finns eller via hemsidan HÄR

Knarkets utsida och hur djupandning är livsnödvändig

Jag tänkte börja med den här gamla godingen, jag djupast i missbruk 2014 och jag drogfri drygt ett år i somras, 2018. Det har kommit rätt mycket nytt folk både på Instagram och här i bloggen så tänkte också länka till det inlägget där jag gjort en sammanfattning om hur det blev som det blev. Inlägget har världens längsta rubrik och heter Från medelklassbarn till 20-årig husägare och egen företagare, ett dubbelliv med drogförsäljning och missbruk till fängelse, en våldsam kille och idag drogfrihet. Det finns under kategorin Om mig eller här LÄNK.

Då är det torsdag, jag har vaknat typ fyra gånger i natt och rest mig upp från sängen för att röka och kommit på mitt i ett steg att jag ju inte röker cigg längre. Då har jag istället gått och hämtat pepparkaksdeg och rökt på elciggen. Är väl inte lustigt om rökningen fortfarande sitter i muskelminnet efter femton års rökning (minus 1,5år när Fredriks systerdotter fyllde typ tretton, tyckte jag var coolast i världen och jag var rädd att hon skulle ta efter min rökning). Men det är inte alls så jobbigt att sluta nu som alla gånger jag försökt sen i somras. Mamma träffade en sköterska som jobbat med rökavväjning, hob att det mest intensiva röksug lägger sig efter bara 2-3 sekunder och det känns mycket lättare att tänka på det varje gång det kommer en storm av röksug.
Som ni vet arbetstränar jag ju på ett café där alla antingen arbetstränar, gör arbetsförmågebedömning, språktränar eller har anställning med subventionerad lön. Alla har på något sätt haft problem i och varit borta en längre tid från arbeteslivet. För mig är det ju mer att lära mig ha ett jobb, kanalisera min energi, lära mig sociala samspel och att hantera känslor mer än jobbet i sig, det underlättar att ha restaurangutbildningen för matlagningen sitter i ryggraden och jag behöver inte lära mig på samma sätt. Men torsdagar är det mest folk på jobbet, det är ett väldigt litet kök och många som aldrig lagat en enda måltid. Så jag ska göra en extralång yoga- och meditstionsrunda nu hehe. Irritation och frustration är ju en av känslorna jag jag har svårt att hantera fortfarande. 
Nästa vecka har jag möte med min handledare på arbete- och välförd samt en arbetsterapeut, jag ska påbörja arbetsförmåge bedömning efter årsskiftet för att se vilken nivå jag kan ligga på. På jobbet fungerar jag ju fortfarande alla fyra timmar men har som bekant ingen ork till fritid. Ska också börja lägga på ett par timmar på femte dagen för att se vad som händer när jag inte får återhämtning mitt i veckan. Chefen föreslog att den dagen ska bli torsdagar då det är jobbigt för mig med mycket människor, många ljud och intryck på så liten yta och istället jobba onsdagar som jag just nu är ledig.
Never mind, nu ska jag djupandas lite för att skapa bättre förutsättningar till att hålla lugnet under dagen. Jag tycker det är så häftigt att ens andning kan påverka så mycket, det där med tio djupa andetag är ju forskningsgrundat och när en väl lärt sig yogaandning kan man liksom använda vid behov. Sjukaste är att kvinnor har generellt svårare att djupandas för att vi hela våra liv hållt in magen = andas ytligt. Nu slutar vi hålla in magen och vara snälla mot våra kroppar! 

Julgodis: Sesamknäck

Jag försökte verkligen få snygg till bild på jobbet men förutom dåligt ljus vet majoriteten inte att jag bloggar så då är det lite svårt att förklara varför man tar med rekvisita för att ta snygga bilder. Men här är åtminstone receptet på vad jag skulle klassa livets godaste knäck, kommer för alltid göra dem här istället för med mandel!
Sesamkänck, 30st
Du behöver:
  • 2dl vispgrädde
  • 2dl sirap
  • 2dl strösocker
  • 1dl sesamfrö
  • 2msk smör
Gör så här:
  • Rosta sesamfrön i torr stekpanna, lägg åt sidan i en skål.
  • Blanda grädde, sirap och socker i en tjockbottnad kastrull. Koka utan lock och rör om då och då tills det når 124 grader alt. klarar kultestet.
  • Häll i de rostade sesamfröna och smöret.
  • Rör om och fördela smeten i knäckformar.
  • Strö ev. över lite extra sesamfrö

Njut, kom sen tillbaka hit för atr berätta hur rätt jag hade!